Wood filament

Diskussion och erfarenhetsutbyte runt plaster för vanliga 3D-Skrivare
iZippy82

Wood filament

Inläggav iZippy82 » feb 3rd, '17, 07:44

Hej,

Testade igår att använda torwells wood filament lite mixat info på hemsidan, står temp förslag 190-220, fast i texten står det för ljust färg skall man printa i 230 og mörk 260. kör med microswiss all metal hotend så jag är inte rädd för att öka tempen.

Har ni/nån testat skriva ut med den, och vilka tips finns det för att undvika problem?

Användarvisningsbild
Bjarn

Re: Wood filament

Inläggav Bjarn » feb 6th, '17, 17:55

Kör sjölv mellan 205-240 blir kanske inte så stora variationer i färg med det spannet men det fungerar.
För vissa kan det bli någon form av "tjära" som kryper upp i värmebarriären och som på så vis gör det svårmatat.

MickeJ

Inläggav MickeJ » maj 24th, '17, 20:19

Vad använder ni för munstycken till Wood?
Jag lyckas nästan alltid få stopp efter en stund men det fungerar alltid i början, det verkar som att det sätter igen om det går för sakta.
Tänkte om det kan ha att göra med att värmen kryper upp längre och därför hinner börja becka ihop.

Användarvisningsbild
Bjarn

Inläggav Bjarn » maj 25th, '17, 09:53

Är det nozzle som sätter igen så gå upp en storlek, är det däremot tjära som läcker upp i heatbreak så är det inte så mycket att göra.
E3D Lite 6 har fungerat bra för mig med 0.4 nozzle och torwell. Har haft problem med andra hotends (ej kört V6 orginal dock).

Återgå till "FFF"